czwartek, 8 maja 2025

Zastosowanie sztucznej inteligencji w nauczaniu - kolejne szkolenie nauczycieli.

W dniach od 21 kwietnia – 2 maja dniach br. dwie nauczycielki naszej szkoły uczestniczyły w kursie Empowering Educators with AI and ChatGPT, w ramach projektu Erasmus+ w Irlandii. Celem wyjazdu było rozwijanie kompetencji cyfrowych, wykorzystania w nauczaniu sztucznej inteligencji i aplikacji ChatGPT, a także zdobywanie wiedzy z zakresu historii i kultury Irlandii oraz doskonalenie kompetencji językowych. 
Szkolenie obejmowało serię warsztatów i wykładów realizowane w stolicy Irlandii – Dublinie. 

Dzień 1. 
Pierwszego dnia nauczycielki wzięły udział w wycieczce po centrum Dublina, w której przewodnik Jason przybliżył im krótką historię i kulturę miasta. Była to również okazja do zapoznania się z pozostałymi uczestnikami szkolenia, którzy przyjechali z Włoch, Hiszpanii, Niemiec, Francji i Słowacji. Następnie miał miejsce wykład na temat irlandzkiego systemu edukacji w hotelu The Spencer nad rzeką Liffey. 
Dzień 2.
W tym dniu rozpoczęła się seria warsztatów pt. „Empowering Educators with AI and ChatGPT”, które były prowadzone przez Joe Dale'a. - światowej sławy eksperta w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji w nauczaniu. Podczas pierwszej sesji Joe pokazał, jak pracować na padlecie, który w ostatnim czasie umożliwił korzystanie z narzędzi AI. Zaprezentował również takie strony jak ideogram, który generuje obrazy, perplexity, czyli wyszukiwarka na bazie AI czy ezgifs, strona, która zmienia filmy na gify. Wieczorem zaplanowano wizytę w tradycyjnym, irlandzkim pubie „Cobblestone”, gdzie można było na żywo posłuchać występu lokalnych muzyków. 
Dzień 3.
W kolejnym dniu warsztatów zaprezentowano nowe narzędzia i aplikacje. Były to na przykład nakładka Helperbird, która zamienia stronę internetową w czytnik imersyjny, Natural Readers, narzędzie do zmiany tekstu na mowę, czy Turboscribe, narzędzie do tworzenia transkrypcji plików audio i wideo. Wieczorem, po zakończonych zajęciach, nasze nauczycielki odwiedziły zamek dubliński. 
Dzień 4.
Warsztaty we czwartek upłynęły pod znakiem aplikacji Mizou, która pozwala na tworzenie chatbotów i Brisk, nakładki na przeglądarkę, która umożliwia tworzenie quizów, podcastów i oceniania prac pisemnych. Wieczorem zostało jeszcze trochę czasu na odwiedzenie muzeum Chestera Beatty'ego – wspaniałego kolekcjonera z imponującym zbiorem manuskryptów. 
Dzień 5.
Był to ostatni dzień zajęć prowadzonych przez Joe'a. Zaprezentował takie aplikacje jak Clipchamp – strona do tworzenia filmów, Suno – strona do tworzenia piosenek, Diffit – strona, która pomoże w różnicowaniu trudności materiału edukacyjnego, szczególnie dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Na koniec wszyscy uczestnicy wraz z wykładową udali się do pubu „The Brazen Head” na tradycyjny, irlandzki obiad. 
Dzień 6.
W sobotę, po całym tygodniu spędzonym w dużym mieście, panie Ewa i Ewelina postanowiły wyjechać w spokojniejsze miejsce. Odwiedziły miasteczko rybackie Howth. Była to też okazja do pożegnania z częścią uczestników kursu, którzy po tygodniu opuszczali Irlandię. Spędziły miły dzień spacerując po klifach, ciesząc się słońcem i obowiązkowo jedząc tradycyjną potrawę „fish and chips”, czyli rybę z frytkami. 
Dzień 7.
Weekend był dniem wolnym od zajęć, więc nasze nauczycielki zdecydowały się poświęcić go na odkrywanie innych regionów Irlandii. Wybrały się na wycieczkę do Gallway i na Klify Moheru, gdzie zachwyciły ich piękne widoki i zaskoczyła irlandzka, nieprzewidywalna pogoda 
Dzień 8.
W kolejnym dniu zwiedzania nauczycielki skierowały się na północ wyspy, a konkretnie do Belfastu – stolicy Irlandii Północnej. Po drodze był przystanek w Dark Hedges – to miejsce atrakcyjne dla fanów „Gry o Tron” - kręcono tam kilka scen na potrzeby filmu. Kolejnym punktem wycieczki były ruiny zamku Dunluce Castle, leżące bezpośrednio nad morzem. Punktem kulminacyjnym dnia okazało się Giant's Causeway (Grobla Giganta) – ogromne bazaltowe skały wyrastające prosto z ziemi. 
Dzień 9.
We wtorek ponownie rozpoczęły się zajęcia. Tym razem cały dzień był poświęcony warsztatom na temat nauczania języka angielskiego jako języka obcego. Andrea da Silva, która prowadziła spotkanie, zaprezentowała najnowsze trendy w edukacji, które są wdrażane w zachodniej Europie. 
Dzień 10.
Na ten dzień zaplanowano wyjątkową aktywność – udział w prawdziwych lekcjach w szkole Ellenfield Community College w Dublinie. Nauczycielki wzięły udział w lekcjach matematyki i języka irlandzkiego. Następnie pani wicedyrektor szkoły oprowadziła swoich gości po salach i wyjaśniła jak funkcjonuje jej placówka. Wielkie wrażenie wywarł sposób, w jaki uczniowie z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi są włączani na co dzień w aktywne uczestnictwo w życie szkolne. Najlepszym przykładem były wiersze napisane przez pełnosprawnych uczniów wydrukowane w alfabecie Braille'a, aby niewidome osoby również mogły je przeczytać. 
Dzień 11.
W tym dniu zaplanowano wspólną wycieczkę kulturowo-krajobrazową dla uczestników projektu. Celem podróży było miasteczko Kilkenny, park narodowy Wiclkow Mountains oraz monastyr Glendalough. Na zakończenie wyjazdu nauczycielki odwiedziły tradycyjną farmę owiec, w której dowiedziały się jak wygląda praca hodowcy, a nawet miały okazję pogłaskać jagnięta. Dzień 12.
Ostatni dzień kursu był podzielony na dwie części. Rano odbyły się warsztaty na temat nauczania irlandzkiego dramatu. Nauczycielki musiały zaznajomić się ze sztukami przesłanymi przez dr Grahama Price'a, a później razem omawiano metody wykorzystania sztuki teatralnej na lekcjach. W popołudniowej sesji Sophie Lawlor przeprowadziła wykład na temat historii, kultury i tradycji Irlandii, który stanowił trafne podsumowanie doświadczeń, zdobytych przez uczestników podczas dwutygodniowego pobytu na wyspie. Podsumowanie Podczas mobilności nauczycielki zdobyły aktualną wiedzę z zakresu sztucznej inteligencji i narzędzi, dzięki którym można wykorzystać jej osiągnięcie podczas codziennej pracy z uczniem. Nauczyły się, jak być przewodniczkami i mentorkami dla swoich podopiecznych w zakresie korzystania z nowoczesnych technologii. Rozwinęły również kompetencje językowe. Pogłębiły swoją wiedzę na temat kultury, tradycji i historii Irlandii. Teraz nadszedł czas na dzielenie się swoją wiedzą.