piątek, 23 maja 2025

“Rośliny w szkolnym ogrodzie - gra dydaktyczna” - lekcja otwarta.



Lekcja otwarta “Rośliny w szkolnym ogrodzie - gra dydaktyczna” zrealizowana w ramach upowszechniania rezultatów projektu Erasmus+.

Lekcja otwarta została przeprowadzona w ramach działań upowszechniających rezultaty projektu Erasmus+. Nauczyciel prowadzący p. Monika Bryndza wykorzystała umiejętności zdobyte podczas kursu “ICT for education. Digital and web tools for an effective blended, flipped and cooperative learning” w Padwie.

Zajęcia miały formę terenowej gry dydaktycznej, zaprojektowanej przy użyciu aplikacji mobilnej Actionbound umożliwiającej tworzenie interaktywnych zadań. Gra została stworzona na bazie materiałów przygotowanych przez uczniów w ramach wcześniejszych działań projektowych – opisy roślin, fotografie, rebusy, krzyżówki oraz ciekawostki botaniczne.


Uczniowie, podzieleni na zespoły, pracowali w salach lekcyjnych oraz poruszali się po wyznaczonych punktach na terenie szkolnego ogrodu, wykonując zadania polegające m.in. na rozpoznawaniu gatunków roślin, udzielaniu odpowiedzi na pytania, robieniu zdjęć i nagrywaniu krótkich filmików. Wszystkie aktywności odbywały się przy użyciu urządzeń mobilnych z zainstalowaną aplikacją, co pozwoliło na pełne wykorzystanie technologii w edukacji przyrodniczej.


Cele dydaktyczne lekcji:
  • Rozwijanie wiedzy przyrodniczej i umiejętności rozpoznawania roślin.
  • Wzmacnianie kompetencji cyfrowych uczniów.
  • Kształtowanie umiejętności współpracy zespołowej.
  • Zastosowanie metody projektu i elementów nauki poprzez doświadczenie.
  • Promowanie aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.
Rezultaty i refleksje:
Uczniowie z dużym zaangażowaniem uczestniczyli w grze, wykazując się wiedzą, kreatywnością i umiejętnością pracy w zespole. Zajęcia spotkały się z pozytywnym odbiorem zarówno ze strony uczniów, jak i obserwujących je nauczycieli. Wykorzystanie aplikacji mobilnej w połączeniu z materiałami stworzonymi przez uczniów pozwoliło na nowoczesne i efektywne podejście do edukacji przyrodniczej.

Lekcja była przykładem praktycznego zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych przez nauczyciela w ramach programu Erasmus+, wpisując się w cele projektu związane z innowacyjnością i cyfryzacją procesu nauczania.