
W dniach 24.02. - 07.03. 2025 br. odbyłyśmy w Padwie 10 - dniowy kurs dla nauczycieli "ICT for education. Digital and web tools for an effective blended, flipped and cooperative learning", którego celem było rozwinięcie umiejętności wykorzystywania narzędzi cyfrowych w edukacji.
Szkolenie obejmowało 50 godzin zajęć. Były to zarówno wykłady teoretyczne, jak i warsztaty praktyczne, a nawet wizyty lokalnych w szkołach.
Podczas szkolenia poznałyśmy nowoczesne metody nauczania (nauczanie mieszane, odwrócona klasa), nauczyłyśmy się tworzyć interaktywne materiały dydaktyczne, zapoznałyśmy się z platformami edukacyjnymi, narzędziami, opanowali narzędzia do oceny postępów uczniów; przetestowali aplikacje wspierające grywalizację i angażowanie uczniów; poznali sposoby współpracy online.
Program szkolenia:
Dzień 1:
Pierwszy dzień rozpoczął się od prezentacji instytucji szkoleniowej oraz uczestników. Poznałyśmy cele i założenia kursu, co umożliwiło zbudowanie zgranej grupy i stworzenie odpowiedniej atmosfery do współpracy.
Dzień 2:
Drugi dzień skupił się na kluczowych kompetencjach XXI wieku. Zapoznałyśmy się z koncepcją nauczania opartego na współpracy oraz z metodą odwróconej klasy, szczególnie popularną w Europie. Omówiono najlepsze praktyki związane z nauczaniem mieszanym, które łączą tradycyjne metody z nowoczesnymi narzędziami cyfrowymi. Metody te wpływają na zaangażowanie uczniów i rozwijanie ich umiejętności.
Dzień 3:
Tematem trzeciego dnia były cyfrowe opowieści wideo, co stanowiło praktyczne wprowadzenie do edycji wideo jako narzędzia
edukacyjnego. W pracy wykorzystano aplikację EdPuzzle - narzędzie do edycji filmów edukacyjnych i dodawania do nich pytań sprawdzających. Opanowałyśmy umiejętność tworzenia multimedialnych treści edukacyjnych, takich jak interaktywne lekcje
wideo, co pozwala na bardziej dynamiczne przekazywanie wiedzy.
Dzień 4:
Kolejnego dzień to praca nad tworzeniem cyfrowych, multimedialnych książek oraz stron internetowych i komiksów, które mogą stanowić ciekawe wsparcie w procesie nauczania. Poznałyśmy kolejne etapy tworzenia takich zasobów, wykonując ćwiczenia praktyczne w aplikacji Book Creator.
Dzień 5:
Piąty dzień koncentrował się na nauczaniu mieszanym w praktyce. Stworzyłyśmy własne lekcje, łącząc tradycyjne metody z nowoczesnymi technologiami. Bardzo przydatne okazały się narzędzia:
- Moodle – system zarządzania nauczaniem, który pozwala tworzyć kursy online,
- ItsLearning – platforma wspierająca organizację lekcji, zadania domowe i ocenianie uczniów,
- Edmodo – narzędzie do komunikacji i współpracy między nauczycielami i uczniami,
- PhET – interaktywne symulacje dla przedmiotów ścisłych, takich jak fizyka, chemia czy matematyka. Dodatkowo, nauczyciele nauczyli się, jak wykorzystywać infografiki, mapy myśli oraz inne narzędzia wizualne, które wspierają proces przyswajania wiedzy przez uczniów.
Dzień 6:
Dzień poświęcony był badaniu dostępnych internetowych platform edukacyjnych oraz narzędzi do oceny i ewaluacji - Mentimer, Kahoot, Quizizz. Odkryłyśmy najnowsze rozwiązania wspomagające zarówno ocenianie postępów uczniów, jak i organizację lekcji, co pozwoliło im poszerzyć repertuar narzędzi, które można wykorzystać w swojej pracy:
- SELFIE – narzędzie Komisji Europejskiej do oceny poziomu wdrożenia technologii cyfrowych w szkole,
- Moodle – platforma umożliwiająca tworzenie testów i quizów,
- EdPuzzle – aplikacja pozwalająca na dodawanie pytań do filmów edukacyjnych,
- Google Forms – narzędzie do tworzenia ankiet i testów online.
Dzień 7:
Kolejny dzień zajmował się tematyką współpracy, kreatywności oraz rozwiązywania problemów w edukacji. Była to praca z różnymi aplikacjami mobilnymi, narzędziami online oraz produktami elektronicznymi - Moodle, Canva, Classroomscreen, które wspierają proces nauczania i uczenia się. Miałyśmy możliwość wypróbowania wspólnych platform, co wzbogaciło ich metodologię pracy.
Dzień 8:
Dzień ósmy poświęcony był grywalizacji w nauczaniu, a uczestnicy zapoznali się z funkcjami oraz narzędziami, które pozwalają na wdrożenie elementów gry w proces edukacyjny:
- Kahoot! – platformę do quizów edukacyjnych,
- Classcraft – aplikację przekształcającą naukę w grę RPG,
- Quizizz – narzędzie do interaktywnych sprawdzianów.
Zajęcia praktyczne pozwoliły zaplanować i stworzyć własne scenariusze oparte na grywalizacji, które mogą zostać wykorzystane w przyszłych lekcjach.
Dzień 9:
Dziewiąty dzień kursu miał charakter wyjazdu edukacyjnego. Uczestniczyłyśmy w wizycie w lokalnej szkole, która wdrożyła metody omawiane podczas kursu. Spotkanie z personelem szkoły oraz burza mózgów pozwoliły uczestnikom wymienić doświadczenia i pomysły na temat implementacji nowych narzędzi w swojej pracy. Dodatkowo, wycieczka kulturalna po mieście pozwoliła na integrację grupy i odpoczynek po intensywnych zajęciach.
Dzień 10:
Ostatni dzień kursu był poświęcony planowaniu dalszych projektów oraz ocenie kursu. Omówiłyśmy swoje wrażenia, wymieniłyśmy się pomysłami i zaplanowałyśmy działania na przyszłość. Na zakończenie uczestnicy otrzymałyśmy certyfikaty, które potwierdzają ich uczestnictwo oraz zdobyte umiejętności.
Podczas kursu duży nacisk położono na pracę zespołową i wymianę doświadczeń między nauczycielami. Uczestnicy mieli możliwość wspólnego projektowania lekcji i testowania poznanych narzędzi w praktyce.
Podsumowanie i wnioski
Kurs pozwolił nam zdobyć szereg cennych umiejętności w zakresie wykorzystania narzędzi cyfrowych w nauczaniu. Uczestnicy nauczyli się, jak tworzyć interaktywne materiały edukacyjne, korzystać z platform internetowych, wprowadzać grywalizację do procesu nauczania oraz wykorzystywać nowe metody nauczania, takie jak nauczanie oparte na współpracy czy odwrócona klasa. Kursanci opanowali umiejętności, które wzbogacą ich codzienną pracę z uczniami i umożliwią skuteczne wdrożenie nowoczesnych technologii w edukacji.